1e dag Interrailen

29 september 2016 - Bremen, Duitsland

Woensdag 28  augustus , de credit card is eindelijk binnen gekomen. Eindelijk kan ik dus op vakantie.

Ik besloot om de volgende ochtend maar gelijk heel vroeg te gaan. Met de trein van 6:42 naar Amersfoort ben ik begonnen aan de reis. Het was wel even vroeg, maar daar bijten we wel doorheen. Toen ik de trein in stapte merkte ik al gelijk dat de Nederlandse dubbeldekker haar vakken niet groot genoeg had gemaakt voor mijn backpack. Gelukkig was de trein nagenoeg leeg, dus hoefde ik mij alleen zorgen te maken over onze enige stop, Utrecht Centraal. Uiteindelijk viel dit reuze mee dus mijzelf aanpassen hoefde niet.

Op station Amersfoort stond het vol met mensen die richting Zwolle, Deventer en Hengelo wilden reizen. Ik kwam binnen in de trein, die ruimer is dan de Nederlandse intercity, en ik leerde gelijk hoe het reserveringssysteem werkte. Nadat de tassen in de bagagerekken waren opgeborgen, ben ik gelijk op de eerste de beste plek gaan zitten. Hier stond dat de plek was gereserveerd van Reume tot Berlijn Hbf. Gelukkig hoefde ik pas op Osnabrück over te stappen, wat 1 halte verder is dan Reume, dus ik heb het laatste deel gestaan. Later bleek dat ik nog niet heel erg wakker was, want er waren ook ‘niet gereserveerde plekken’ in de coupé. (Les voor de volgende verbinding).

Osnabrück, de stad die mij gelijk doet denken aan een stad in het oosten van Duitsland ( geen idee waarom). Niets is minder waar, het is een modern station om over te stappen. Wel wat chaotisch en slecht aangegeven, maar ik had toch 17 minuten om over te stappen (dat bleek bij aankomst op het perron, te zijn verlegd met nog 5 minuten).

Eenmaal ingestapt in de trein (ik dacht ik loop helemaal naar voren, dan is het misschien lekker rustig) bleek de trein geheel stampvol te zitten. Ik heb noodgedwongen bij de deuren op de grond gezeten voor een uur. Tsja wat zal ik zeggen, het blijft ook voor hen de spits (ondertussen was het rond 9 uur). De rit zelf is best prettig verder verlopen ondanks de 200km/h. Ik had namelijk een leuk uitzicht.

Eenmaal op Bremen Hbf aangekomen lachen de borden met ‘kluisjes’ mij tegemoet. Het enige wat ik hoef te doen is volgen. Heerlijk, een station waar het goed geregeld is. Nadat ik mijn tassen in een kluisje heb gegooid, ben ik maar de stad ingelopen. Wat een mooie binnenstad heeft Bremen toch, rijk aan historie en nieuwbouw door elkaar (komt door de bombardementen). In de binnenstad werd ik nog getrakteerd met een demonstratie voor de komst van vluchtelingen. Terwijl de stoet langstrok vroeg ik mij af hoe dit dan heette. Dit komt omdat de anti vluchteling (e.d.) beweging in Duitsland ‘Pegida’ heet. (naar wat ik er van begrijp). Blijkbaar zijn de plannen om hier vluchtelingen onder te brengen, niet in de ijskast beland. (In Gouda naar ik begrijp wel).

Nadat ik wel weer genoeg gezien had van de Binnenstad van Bremen, wilde ik maar gelijk terug naar het station om na te gaan denken wat de volgende stop of plannen zijn. Daarnaast moest ik ook nog even terug om te vragen hoe het regionale OV werkt hier. Helaas bestaat een OV-Chipkaart voor het hele land niet in Duitsland. Dit komt doordat ze verschillende regeringen hebben in verschillende deelstaten. Ik moest wel een tweedagen kaart kopen omdat ik de volgende dag nog 1 uitje heb gepland staat in Bremen. Daarnaast was de overnachtingsplek(airb&b) ook te ver weg (lees: ik ga niet 40 minuten lopen met een backpack op mijn rug) dus moet ik daarvoor de tram of de bus nemen.

Nu denk je waarschijnlijk, hoe komt hij aan deze tijd om dit verslag te typen??? Ik ben nu aan het wachten totdat de ‘Host’ thuis is van werken om ‘in te checken’.

Eerst bij de Starbucks buiten en daarna maar verplaatst naar de Mac binnen, gezien het echt koud wordt. (#wind)

Nu dan maar de plannen die ik heb bedacht om morgen en daarna te doen. Morgen wilde ik eerst in de ochtend naar Bremen noord (treinreis: 1 uur), daar staat namelijk de Valentijnbunker. Dit is de op 1 na grootste bovengrondse bunker in Duitsland. In de deze Bunker werden U-Boten gemaakt. Dit zijn onderzeeërs welke gemaakt zijn in de tweede wereldoorlog. Wanneer ik dit bezocht heb, wil ik afreizen naar Celle. Vanuit hier kan je het beste per ov bij Bergen-Belzen komen.  Als ik het dan nog red, zie ik een tochtje naar de binnenstad van Celle ook wel zitten. Als ik morgen nog de zelfde gedachten heb, wil ik het weekend doorbrengen in Flensburg. Dit is de noordelijkste stad van Duitsland. Deze ligt aan zee en ligt tegen Denemarken aan. Maar je weet het met mij nooit, want plannen kunnen gewijzigd worden.

Ik ga jullie proberen op de hoogte te houden, ik weet niet of dit dagelijks lukt maar ik probeer het bij te houden.

Tot snel, Evan