Dag 4+5 Leipzig

3 oktober 2016 - Leipzig, Duitsland

Hebben jullie wel is zo een gevoel gehad bij een stad of plaats, dat je er niet weg wilt. Dat heb ik nu met Leipzig. Wat een geweldige stad is dat. Ruim, rustig (niet gehaast), groen en levendig.

In de trein kwam ik bij toeval terecht op een kamer voor €15,- per nacht. Ik heb verder niet echt gekeken ernaar, omdat kamers sowieso al heel lastig waren te verkrijgen in Leipzig. Later bleek dat de kamer op zich heel dicht bij de stad en bij het station lag. Toen ik aankwam ben ik gelijk daarnaar toe gelopen. De host is een mannelijke Robine; druk, chaotisch, aardig en leuk. Hij kwam uit Münster en studeerde in Leipzig. Hij speelt Gitaar en is aan het oefenen om Piano te spelen. Hij heeft over 1 maand een toelatingsexamen voor het conservatorium  van Leipzig.

De volgende dag, zondag, ben ik de stad ingelopen en heb een ‘klassieke’ dag beleefd. Voor iedereen die het niet weet, ik heb jarenlang klassiek piano gespeeld. Voor mij was Leipzig dan ook een walhalla. Het is de stad waar Mendelssohn en Bach hadden geleefd en waar Bach zijn grootste oeuvre heeft gemaakt. Daarnaast werd ik getrakteerd op een hele grote markt met allemaal kraampjes en gezelligheid. Nadat ik onder andere het Egyptisch Museum, Bach museum en het Mendelssohn huis had bezichtigt, heb ik ook gelijk nog maar de 2 grootste kerken van de stad meegenomen.  Bij 1 van de kerken hadden ze een groot koor en orkest die werken van Bach uitvoerden. Welke je kan zien op de foto’s. Hiermee was de dag ook wel weer gevuld. Moe en uitgeput ben ik weer teruggelopen onder het genot van een Starbucks. De volgende dag, maandag, was de nationale feestdag van Duitsland. Ze vierden het dit jaar in Dresden (een half uur vanaf Leipzig Hbf) Ik heb besloten om hier maar niet naar toe te gaan, gezien er degelijk protesten zijn en het er erg druk zou zijn. Daar voor in de plaats heb ik lekker uitgeslapen en geluierd met een boek en Netflix. Ik heb ook gekeken naar waar ik hierna naar toe wilde gaan. Ik heb uiteindelijk gekozen voor Nürnberg.

Op dinsdag ben ik dus ook vroeg opgestaan, omdat ik nog wel wat van Nürnberg wil zien en de treinreis erna toe een schamele 4 uur duurt per ICE. Ik heb ook een kamer gevonden die 5 minuten van het station is en 10 minuten vanaf de binnenstad. Ik moet alleen dus nog even kijken naar het verloop van de reis. Ik wil namelijk nog naar de alpen en daarna nog naar München, Frankfürt am Main, Düsseldorf, Aachen en Münster.

We gaan kijken wat het gaat worden.